x
személyes adatok
adatvédelmi megállapodás
Küld

VIZA - Vendég Információs Zárt Adatbázis

Közzétéve 05 August 2021

Okmányolvasóhoz kötött vendégadat beszolgáltatás a szállásadók számára jelenlegi jogszabályok értelmében 2021. szeptember 1-jétől válik kötelezettséggé. Nincs kivétel, ezért fontos, hogy jól értsük mit jelent az új kötelezettség a szálláshely üzemeltetésében.

A legfeljebb 8 szobával rendelkező és 16 férőhellyel üzemelő szálláshelyek esetén érdemes elgondolkodni az ingyenes szálláshelykezelő szoftver használatán. A Magyar Turisztikai Ügynökség által ingyenesen biztosított Vendégem szálláshelykezelő alkalmazás képes a foglalások alap szintű kezelésére, illetve az NTAK és VIZA adatszolgáltatások teljesítésére. További szolgáltatásokat és funkciókat az alkalmazás nem támogat. Amennyiben az üzemeltetés elengedhetetlen része a channel manager, NAV integráció, kulcs rendszer és egyéb más szállás funkció, akkor indokolt egy professzionális PMS rendszer bevezetése.

Jóllehet 10 vagy annál több szobával üzemelő szálláshely már rendelkezik egy átfogó funkciókkal bíró szálláskezelő szoftverrel. A VIZA bevezetése nagyon hasonlóképpen fog lezajlani, mint az NTAK bevezetése. Nem mellékes technikai jellemzője, hogy a VIZA az NTAK kliens tanúsítvánnyal fogja azonosítani a PMS rendszert. A hazai piacon elérhető PMS rendszerek jogkövetése és fejlesztési kapacitása többségében képes a VIZA jogszabály teljesítésére. Ha a PMS rendszer szolgáltatóval a jogkövetés és fejlesztési kapacitás kérdése még nem merült fel, érdemes ezt mihamarabb egyeztetni.

Mit jelent a VIZA a PMS rendszer számára? A jogszabályban előírt vendégadatokat az okmányolvasó beolvassa és kommunikál a szálloda PMS rendszerével. A beolvasott, rögzített vendégadatok a jogszabályban hivatkozott adatküldő modulba (THF) töltődnek, ahol megtörténik az adatok titkosítása. A VIZA rendszernek csak a THF jogosult adatot küldeni, amely sikeres vagy sikertelen adat beküldésről visszajelzést ad.

Hol léphet fel hiba a folyamatban?

  1. Az okmányolvasó rosszul olvasta be a vendégadatokat.
  2. A rögzített vendégadatok rosszul töltődnek be a THF modulba.
  3. A THF modul rosszul küldi a titkosított vendégadatokat a VIZA rendszerébe.

Mit lehet tenni?

Az okmányolvasó hibás működése esetén a szálláshely-szolgáltató manuális adatbevitel útján köteles rögzíteni a szálláshelykezelő szoftverben. A kézi adatbevitelnél kiemelten szükséges odafigyelni az adatok pontos rögzítésére, tekintettel arra, hogy a folyamat automatizált módon továbbítja az adatokat a VIZA rendszerébe, és onnan az adatok feldolgozásra és továbbításra kerülnek a betekintéssel rendelkező intézetek felé. Fontos kiemelni, hogy a kézi adatbevitelt a rendszer meg tudja különbözteti.

A THF modul hibás adatbetöltését és adatküldését a megbízott fejlesztő tudja javítani.

Mit jelent a VIZA a szálloda mindennapi üzemeltetésében?

  • Ha a vendég nem mutatja be az okmányát a szálláshely-szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja.
  • Kizárólag a vendég jelenlétében történő érkezetetésekor lehetséges a vendégadatokat beszolgáltatni.
  • A VIZA rendszerben a szálláshely-szolgáltató az adatkezelő, turisztikai tárhelyszolgáltató pedig az adatfeldolgozó.

Érdekelnek a részletek? Vedd fel velünk a kapcsolatot!